Zmieniamy dekarskie rzemiosło na dobre

Do niedawna dekarstwo nie było zawodem z pierwszych stron gazet, ani przedmiotem zainteresowania szerszej publiczności. Projekt #DumnyDekarz na przestrzeni ostatnich lat zmienił zarówno perspektywę, z jakiej to rzemiosło jest postrzegane przez różnych odbiorców rynku, jak również pomógł spopularyzować dumę z tytułu wykonywania tej profesji przez profesjonalistów. Dziś, zawód dekarz to synonim ogromnej zawodowej pasji, wybitnej fachowości oraz wyjątkowego rzemiosła, którego rozwój w przyszłości jest istotny dla całej gospodarki. Bez wątpienia główną tego zasługą jest wkład i praca przedstawicieli branży dekarskiej, którzy niestrudzenie dążą do popularyzacji rzemiosła oraz poprawy wizerunku zawodu wśród szerszej publiczności przy nieocenionym wsparciu Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy oraz producentów powiązanych z branżą. Doskonałym tego przykładem jest właśnie akcja #DumnyDekarz, której inicjator oraz pomysłodawca - producent okien dachowych marki Dakea, od zawsze w centrum swojego zainteresowania stawia profesjonalistów z branży dekarskiej. Tegoroczna, czwarta edycja projektu #DumnyDekarz jest wyjątkowa pod wieloma względami, efektem czego jest rekordowa ilość zaangażowanych w nią dekarzy.

 

Innowacyjna platforma

 

Inicjatywa #DumnyDekarz to przede wszystkim stale rosnąca społeczność profesjonalistów skupiona wokół misji, jaką jest dążenie do jakościowej zmiany w postrzeganiu wizerunku dekarza przez szeroko pojęty rynek. Fanpage projektu www.facebook.com/dumnydekarz zyskuje coraz więcej fanów i tętni życiem. Warto przypomnieć, że inicjatywa w ostatnich latach mocno ewoluowała i rozrosła się, co w ocenie jej pomysłodawców, było podyktowane naturalną potrzebą osób wokół niej zgromadzonych. Z akcji wspierającej młodych adeptów przeobraziła się we wspólną platformę wymiany doświadczeń i wiedzy, na której chętnie udzielają się zarówno doświadczeni, jak i początkujący dekarze. „Ogromne zaangażowanie i codzienna aktywność obserwujących nas dekarzy na fanpage’u akcji, utwierdziły nas w przekonaniu, że nikt lepiej nie przybliży tego zawodu, jego blasków i cieni, jak sami dekarze. To oni są gwarantem naszej wiarygodności, to oni napędzają nas do działania. Dlatego ten rok poświęciliśmy właśnie im, zapraszając ich tym samym do wspólnego tworzenia przyszłości dekarstwa w Polsce. Tak powstał pomysł na rekrutację do tegorocznej edycji, która wywołała niemałe poruszenie i cieszyła się ogromnym zainteresowaniem” – podkreśla Magdalena Zarzycka z zespołu Dakea. Trwająca od marca do maja rekrutacja nowych osobowości projektu przyniosła blisko trzydzieści zgłoszeń. Ostatecznie wybrano siedmiu przedstawicieli branży, których tego lata odwiedziła dumnodekarska ekipa filmowa. Tysiące kilometrów, setki minut rozmów i nagrań zaowocowały materiałem, który już teraz można zobaczyć zarówno na Facebook’u, jak i na stronie internetowej projektu www.dumnydekarz.pl.

 

Interaktywna formuła

 

Tegorocznej odsłonie akcji #DumnyDekarz nadano nowe oblicze. Dotychczasowy rocznik „DEKARZE”, który współtowarzyszył poprzednim edycjom i każdorazowo prezentował sylwetki czterech dekarskich osobowości, zastąpiły zyskujące na popularności interaktywne formaty, w postaci krótszych i dłuższych form wideo, systematycznie publikowane na stronie www oraz fanpage projektu. Filmy te to zbiór inspirujących wywiadów, które poruszają istotne zagadnienia dla wszystkich sympatyków związanych z branżą, a przede wszystkim ukazują ogromną pasję do rzemiosła, pracy i życia. Ten wyjątkowy obraz dzisiejszego dekarstwa w Polsce jest zasługą siedmiu nowych bohaterów, wyłonionych wśród fanów inicjatywy, którzy opowiedzieli przed kamerami ekipy #DumnyDekarz swoje historie oraz podzielili się spostrzeżeniami na temat kondycji całej branży. Znajdziemy wśród nich zarówno przedstawicieli dużych dekarskich rodzin, charyzmatyczne osobowości, jak i ludzi o nietuzinkowych zainteresowaniach. Działają w różnych odłamach dekarstwa i w różnych profilach działalności gospodarczych, ale ze wspólną pasją do dachów oraz wszystkim, co z nimi związane.

 

Dekarskie osobowości

 

Doskonałym przykładem rodzinnego, dekarskiego biznesu jest firma Wojciecha Kacprzaka, przedsiębiorcy budowalnego z województwa łódzkiego. Jego syn, Franciszek w firmie ojca uczy się prowadzenia biznesu oraz dekarskiego fachu pod okiem doświadczonego mistrza dekarstwa. Obaj są jednocześnie zapalonymi narciarzami, a wolny czas po pracy najchętniej spędzają w swoim "sanktuarium”, czyli przydomowym garażu, pełnym nie tylko rodzinnych pamiątek. Silne relacje ojca i syna, a zarazem mentora i ucznia dominują także w opowieści Mariusza Łuszczka, który pasję do dekarstwa i smykałkę do biznesu odziedziczył po swoim tacie, Bogdanie. Pomimo trudnych początków, związanych z niespodziewaną chorobą ojca oraz stosunkowo młodego wieku, z powodzeniem kontynuuje działalność w Wieruszowie i realizuje inwestycje, których pozazdrościć mu może niejeden dekarski wyjadacz. Kolejny dekarz-przedsiębiorca to Łukasz Motylski, właściciel firmy Deken z województwa dolnośląskiego, którego aspiracją jest otwarcie profilu dekarskiego w lokalnej szkole budowlanej. Motylski wykorzystuje każdą okazję do udziału w szkoleniach oraz podnoszenia kompetencji własnych, jak i swojego zespołu. Pasję do dekarstwa uzupełnia wędkarstwem, które uczy go cierpliwości, niezbędnej w codziennej pracy na dachu. Bliskość natury jest ważna też dla Krzysztofa Koska, właściciela firmy Kris-Krof z województwa małopolskiego, który na dachach spędził ponad dwadzieścia lat i zaraził pasją do nich swojego syna, Kamila. W wolnych chwilach Kosek pomaga żonie w prowadzeniu hodowli alpak. Cała rodzina Kosków to zapaleni miłośnicy ekologicznych rozwiązań, którzy ogromną wiedzę w tej dziedzinie wykorzystują przy różnych projektach rękodzielniczych. Krystian Piątek, dekarski przedsiębiorca z Wrocławia to przede wszystkim znakomity szef, który od czternastu lat skutecznie koordynujący pracą swojej dziesięcioosobowej ekipy. Jego dachy kilkukrotnie były nagradzane przez jeden z branżowych miesięczników w kategoriach „dachy blaszane” oraz „dachy zabytkowe”, co - jak sam podkreśla - motywuje go jeszcze bardziej do dalszego rozwoju. Jest świeżo upieczonym mistrzem dekarstwa, który po pracy trenuje strzelectwo sportowo-taktyczne pod okiem doświadczonych komandosów. Adrenalina i ekstremalne warunki to codzienność Janusza Blecharza, dekarza, a zarazem zawodowego strażaka z Bolesławca, który jest również zapalonym fanem motoryzacji. Jego oczkiem w głowie jest Yamaha Tenere 700, model Enduro, którą zabiera na krótsze i dłuższe wyprawy pomiędzy dyżurami, a pracą na wysokości. Pasję do dachów odziedziczył w genach po swoim tacie i sam przekazuje ją swojemu synowi Błażejowi, z którym najchętniej spędza czas w ich dekarskim warsztacie. Dawid Kocot, przedsiębiorca z województwa dolnośląskiego to idealny przykład dekarza, który z powodzeniem spełnia się również jako szkoleniowiec. Chętnie dzieli się swoim dwudziestoletnim doświadczeniem zawodowym z dekarzami, chcącymi podnieść własne kwalifikacje. Kocot na dach trafił dzięki bratu przy okazji pierwszej wakacyjnej pracy. Dziś nie wyobraża sobie swojej ekipy bez swojego wujka, który jest dla niego niezaprzeczalnym dekarskim autorytetem.

 

Więcej informacji oraz ciekawostek o nowych bohaterach, a także aktualnych wydarzeniach czwartej edycji projektu #DumnyDekarz znajduje się na fanpage: www.facebook.com/dumnydekarz oraz na stronie internetowej inicjatywy: www.dumnydekarz.pl.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Nasz serwis korzysta z informacji zapisywanych za pomocą plików cookies.
Nasz serwis korzysta z informacji zapisywanych za pomocą plików cookies.